Mobiliteit draait om het verbinden van mensen. Het is essentieel om te streven naar een aantrekkelijke omgeving met voorzieningen op loop- en fietsafstand. Straten moeten ontworpen worden met de mens in gedachten, waarbij het doel is dat iedereen mobiel kan zijn.
Voetgangers in de hoofdrol
We hanteren consequent het STOP-principe en geven prioriteit aan voetgangers.
Dit betekent dat we streven naar een hoogwaardige voetgangersinfrastructuur, met vlot bewandelbare ondergrond, voldoende brede en obstakelvrije wandelruimte, en veilige oversteekplaatsen. We hebben oog voor verschillende doelgroepen, zoals senioren, mensen met een beperking, ouders met kinderwagens en jonge kinderen. Tevens streven we naar comfort, veiligheid en kwaliteit van de beleving, zoals het plaatsen van bankjes op regelmatige afstand om wandelen haalbaarder te maken voor ouderen.
We zorgen ook voor duidelijke aanwijzingen, zodat iedereen begrijpt wat bv een fietsstraat is.
We voeren een actief beleid ten aanzien van trage wegen, niet alleen voor recreatief gebruik, maar ook functioneel. Zowel oude buurtwegen als nieuw aangelegde verbindingen zorgen voor aangename, veilige en efficiënte routes voor voetgangers.
Fietsen is hot
Fietsen wint aan populariteit, vooral de elektrische fiets blijkt een gamechanger in het woon-werkverkeer.
Het is essentieel om te investeren in veilige fietspaden en fietsroutes, die niet alleen bedoeld zijn voor recreatief gebruik, maar vooral ook voor functioneel fietsen.
Het is van belang om hoge kwaliteitsnormen te hanteren bij het aanleggen van fietsinfrastructuur, zodat deze toekomstbestendig is. Wat vandaag als passend wordt beschouwd, kan over tien jaar al achterhaald zijn. Het groeiende aantal fietsers, inclusief de opkomst van grotere formaten zoals bakfietsen, stelt nieuwe eisen aan de infrastructuur.
Bij het ontwerpen van fietsroutes moeten we overwegen of we het verkeer moeten mengen of scheiden. Als de snelheid en intensiteit van het gemotoriseerd verkeer te hoog zijn, is het noodzakelijk om aparte fietspaden aan te leggen. In woongebieden kiezen we voor een mix van verkeer, waarbij de nadruk ligt op de veiligheid van actieve weggebruikers. Door middel van fietsstraten of zelfs volledige fietszones kunnen we de fietser echt centraal stellen.
We willen investeren in de veiligheid van kruispunten, bijvoorbeeld door maatregelen te nemen die conflicten tussen verschillende verkeersstromen verminderen.
Om het gebruik van fietsen te stimuleren, moeten we zorgen voor kwalitatieve fietsstallingen in de publieke ruimte en een actief antidiefstalbeleid implementeren.
Verder moeten we ondersteunende fietsinfrastructuur voorzien, zoals laadpalen, fietspompen, en faciliteiten voor fietsherstel en -onderhoud.
Als gemeente kunnen we het gemeentepersoneel aanmoedigen om te fietsen door naast een fietsvergoeding ook lease-fietsen aan te bieden, waardoor het voor hen aantrekkelijker wordt om voor de fiets te kiezen.
Een harmonieus samenspel tussen weggebruikers
Het is belangrijk om de openbare ruimte respectvol te delen, zodat verschillende weggebruikers er harmonieus gebruik van kunnen maken.
Soms ontstaan er spanningen tussen zachte weggebruikers, waarbij voetgangers zich ergeren aan fietsers en steppers, en 'gewone' fietsers zich storen aan elektrische fietsen en speedpedelecs. Hoewel hoffelijkheid en naleving van de verkeersregels belangrijk zijn tussen alle actieve weggebruikers, worden conflicten vaak veroorzaakt door de oneerlijke verdeling van de openbare ruimte: auto's krijgen vaak de meeste ruimte, terwijl andere weggebruikers genoegen moeten nemen met de overgebleven ruimte.
Daarom is het cruciaal om altijd voldoende ruimte te bieden aan zwakke weggebruikers. Bij de (her)aanleg van wegen moeten we in de eerste plaats rekening houden met hun behoeften, in plaats van eerst te streven naar maximale capaciteit voor autoverkeer en daarna de resterende ruimte te verdelen.
Indien mogelijk is het scheiden van snellere en langzamere verkeersstromen wenselijk. Waar scheiding niet mogelijk is, zijn duidelijke afspraken nodig. In de hiërarchie van weggebruikers krijgt de voetganger voorrang op de fietser en de fietser op zijn beurt voorrang op de auto in bv. fietsstraten. Speedpedelecs en motorfietsen passen hun snelheid aan op fietspaden en in woonkernen.
Veilig op weg
Met deze ambitie streven we ernaar om een veilige verkeersomgeving te creëren voor iedereen.
We benutten alle mogelijkheden om straten zowel verkeersveilig als tot een ontmoetingsplek te maken en dit met betrokkenheid van alle bewoners. Denk maar aan leefstraten, buurtstraten, vakantiestraten, speelstraten en schoolstraten.
In de bebouwde kom is 30 km/u de norm, waarbij hogere snelheden alleen uitzonderlijk toegestaan zijn op belangrijke verbindingswegen die zijn voorzien van aangepaste infrastructuur, zoals vrijliggende voet- en fietspaden.
We ontmoedigen sluipverkeer door wegen op een goede manier te categoriseren en passend in te richten op basis van de functie (regionale of interlokale verbindingsweg, ontsluitingsweg of erftoegangsweg).
Circulatieplannen en tonnage-beperkingen kunnen hardnekkig sluipverkeer tegengaan. Landelijke wegen die als sluipweg worden gebruikt, kunnen eenvoudig worden omgevormd tot veilige fietswegen door middel van ingrepen zoals tractorsluizen of neerklapbare paaltjes waar alleen landbouwers de sleutel van hebben.
We kunnen sluipverkeer tijdens bepaalde tijdstippen, denk aan het begin en einde van schooldagen, weren. Hetzelfde geldt voor leveringen en werkverkeer. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde straten op bepaalde tijdstippen eenrichting te maken, maar ook door slimme camera’s en tonnenmaatbeperking.
Onze prioriteit is om de verkeersveiligheid te verbeteren, niet alleen rondom scholen, maar ook langs de gehele schoolroute.
We streven ernaar om in samenspraak met de burgers proactief gevaarlijke locaties in kaart te brengen en actief maatregelen te nemen om deze plekken veiliger te maken. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin voetgangers en fietsers zich zonder zorgen kunnen verplaatsen.
Ook tijdens wegwerkzaamheden. We zullen daarom altijd zorgen voor volwaardige, veilige en kwaliteitsvolle alternatieven voor voetgangers en fietsers tijdens deze periodes.
Daarnaast geven we prioriteit aan de veiligheid van voetgangers en fietsers tijdens de wintermaanden, bij het strooien en sneeuwruimen.
We willen in gesprek gaan met relevante instanties, waaronder Vlaanderen, om verkeersveiligheidsmaatregelen op de gewestwegen in onze gemeente te bevorderen. Bijvoorbeeld op de Tervuursesteenweg tussen Perk en het kruispunt met de Haachtsesteenweg, waar we streven naar verbeteringen die de veiligheid voor overstekende voetgangers en fietsers aanzienlijk kunnen verhogen.
Delen is het nieuwe hebben
Deelmobiliteit wint aan populariteit en heeft ook in Steenokkerzeel nog veel potentieel.
Zo is er bijvoorbeeld al een kinderfietsenbibliotheek ‘op wielekes’ en enkele deelwagens, maar we kunnen nog meer.
We kunnen deelmobiliteit bevorderen door het aanbieden van deelfietsen en het plaatsen van oplaadpunten op strategische locaties waar mensen veilig hun elektrische fiets kunnen opladen.
We kunnen als gemeente een actieve rol spelen in het stimuleren van autodelen. Dit kunnen we doen door effectieve communicatie en informatie, het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen voor autodelers in de drie dorpen, het ter beschikking stellen van auto's uit het gemeentelijk wagenpark, en het samenwerken met partners om een breed scala aan autodeelopties aan te bieden.
Door deelwagens beschikbaar te stellen voor zowel het gemeentepersoneel als de inwoners, streven we naar efficiëntie en een lagere kost. Het gemeentepersoneel kan gedurende de dag gemakkelijk gebruikmaken van de deelwagen voor hun werkverplaatsingen, terwijl inwoners 's avonds de mogelijkheid hebben om duurzaam te reizen en te genieten van de voordelen van autodelen.
De vraag naar laadpalen voor elektrische auto's zal de komende jaren aanzienlijk toenemen. Om de Vlaamse klimaatdoelstelling te halen tegen 2030 moeten er 20x zoveel laadpalen komen dan er nu zijn. Als dat aantal over heel Vlaanderen evenredig verdeeld wordt, moeten er in onze regio 150.000 laadpalen geplaatst worden in de komende 10 jaar. Dat zijn er 4 per dag. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.
We streven naar collectieve oplossingen om overlast door laadkabels op het voetpad te voorkomen. Daarnaast is het van groot belang om voldoende publieke laadpalen te verspreiden in de gemeente.